16. juni 2010

På kirkerundvisning som guide

Aftenen er gået i lokalhistoriens tegn, med mig som en af frontfigurerne og hold da op jeg kom på arbejde….
Jeg er involveret i noget lokalhistorie i det sogn, jeg er opvokset i og jeg sidder i bestyrelsen og er webmaster, sekretær og lignende. Hvert år afholder vi en byvandring i en af de mange landsbyer vi har i sognet, det er lokale folk der fortæller og det plejer at være en hyggelig aften.
120
I år havde vi fået fat i sognets tidligere provst, som også er meget historie interesseret og han ville meget gerne fortælle om kirken, så byvandringen blev lavet om til en kirkevandring.
Jeg kender kirken og dens historier, men der kan jo altid fyldes mere viden på :o)
Vi skulle starte kl 19:00 og Provsten præsenterede mig for en ung mand, en amerikaner fra Chicago og bad mig om at oversætte det han fortalte til engelsk og der måtte så lige bankes lidt rust af mit engelsk – heldigvis havde jeg god hjælp af en nær veninde, som har boet i England i et år.
Rundvisningen gik godt og provsten er en god fortæller. Bagefter var der kaffe og der fik vi lidt lejlighed til at snakke lidt mere med vores amerikanske gæst. Han fortalte at han havde været til en konferrence til Aarhus og havde brugt nogle dage på at køre rundt i Danmark, for at se hvor hans forfædre stammede fra. Han havde set en del kirker, og vores var den sidste, for i morgen skulle han rejse tilbage til Chicago. Han fortalte at han var kommet til Kirken lige før graveren skulle hjem og denne havde så fortalt ham at der var rundvisning i aften og det besluttede han sig for at afvente.
Her var han heldig, for den sidste rundvisning vi i lokalhistorisk forening havde i kirken, ligger 10 år tilbage i tiden. Han var meget, meget begejstret for denne aften og de historier han fik med sig. Jeg fik hans anetavle at se og noget siger mig at han er i familie med min mands niece og nevø, men det skal der kigges lidt på.
Nu er jeg hjemme og godt træt, for der var mange opgaver på mine skuldre i aften og oveni en masse snak på engelsk – men aftenen har været ganske interessant.

2 kommentarer:

  1. Det er en sjov beretning om tilfældighedernes puslerier! Godt at du opførte dig eksemplarisk, ifald amerikaneren er i familie med din mand ;-)

    SvarSlet
  2. Det var ganske interessant og faktisk nød jeg at få lov at bruge mit engelsk.

    Den unge mand fik min email-adresse og så må vi se på familieselskabet, når jeg hører fra ham :0)

    SvarSlet