1. januar 2012

Året der gik - på godt og ondt.

2012 kan vi så skrive i kalenderen og samtidig undres jeg over hvor 2011 blev af, året svandt hurtigt ind og efterlader mange indtryk på godt og ondt.

Januar startede blidt, vi passede vores arbejde og dagene gik i det sneklædte Danmark. Januar blev afsluttet med en omgang Svineinfluenza, jeg tror faktisk aldrig tidligere, at jeg har været så syg. Mig der ellers er lidt af en håndbold freak, sad og ønskede at den der finale herrene havde spillet sig til under VM, snart ville slutte så jeg kunne komme i seng og for lige at trykke lidt malurt i bægeret den dag....... Så kom de ud i forlænget spilletid. Ja jeg ved godt, jeg bare kunne have gået i min seng...... men det var jo VM finalen :o)

Februar var stadig sneklædt og tiden blev brugt på at genvinde kræfterne overpå januars hårde omgang med sygdom. Sønnen var flyttet hjemmefra i december og februar blev brugt til istandsættelse af to værelser. Grovsortering af barne-legetøj, for datteren var blevet teenager i december og var ikke til så meget legetøj mere.
Kun nogle få bamser har stadig til huse i hendes nye værelse :o). Februar var også den måned hvor pigerne spillede EM i håndbold og med et af spillestederne, Gigantium som næsten ligger i min baghave, var jeg selvskreven tilskuer. Datteren fik lov, lidt under pres, at se en af kampene og det begejstrede hende så meget, at hun er begyndt at følge med i håndbolden og ind imellem følger hun også sin skøre mor ud i hallerne for at se kampe. Mor som ikke ejede en tone i livet, fik forbud mod at synge med på nationalsangen, nu da vi var i fjernsynet :o), det indebragte mig et hvast blik :o)

Marts var den måned, hvor min svigerfar måtte på hospitalet og det tog dem lidt tid at finde ud af hvad han fejler og det, at hans helbred var så svækket, har i lange tider taget hans humør. Heldigvis har min svigerfar og jeg ved fælles hjælp fundet frem til en klub, hvor han har mulighed for at snakke med andre fra hans barndom. Det har gjort at han er blomstret op og glæder sig til næste gang han skal være sammen med de mennesker. Samtidig sneg foråret sig ind på os. Sønnen måtte have lidt rengøringshjælp, fordi skidtet ikke forsvandt af sig selv, og det kom vist lidt bag på ham :o).

April var måneden hvor værelserne var færdig og klar til brug, vi kunne nu flytte rund på møblerne i stuen og det gav en helt anden og meget skønnere stuen, der skulle ikke mere tages hensyn til lyden fra fjernsynet, hvilket altid har været et problem for vores lydfølsomme asperger søn. Påsken bød også på både ventede og uventede gæster, som alle var lige velkomne. April blev også den måned hvor nogle af vores bedste venner gik hver til sit.

Maj startede med sne!!! som om vi ikke havde fået nok af det. Ellers var maj en fredelig måned, hvor vi bare ventede på det gode vejr.

Juni var igen en af de måneder hvor min mor opholdt sig på hospitalet, samtidig var min fætter Jens fra Canada hjemme på besøg. Det blev til en hyggelig dag i selskab med ham og min far og et besøg hos min mor. Der var også en sommerfest med gode venner, hvor vores sepererede venner heldigvis viste sig at kunne holde hinandens selskab ud. Mors hjerte blev værre i løbet af måneden og sidst på måneden blev hun opereret i Skejby, hvor de nær havde taget livet at hende, da de kom til at lave hul i hendes hjerte. Den var en sej og hård måned, men mange køreture til Skejby.

Juli var den måned hvor manden blev 50, fejringen blev udsat på grund af den alvorlige situation med mor og i skrivende stund har vi den til gode. Datteren tog afsted på sit livs store oplevelse, FDF'ernes Landslejr ved Julsø. Min søster, en veninde, dennes datter og jeg havde en hyggelig besøgsdag dernede. Datteren kom retur 10 dage senere og efter en langt bad, lugtede hun ikke længere af våd FDF'er :o). Desværre blev juli overskygget af den frygtelige tragedie på Utøya - må det aldrig gentage sig.

August var måneden hvor datteren skulle i skole igen, dog havde hun set forkert i kalenderen og fik dermed tre ekstra dag :o) Jeg selv var på kursus for at blive klogere......

September var den måned vi var i Spanien, nærmere betegnet i de andalusiske bjerge bag Torre del Mar og Velez-Malaga. Sammen med vores frasepererede venner og det gik fint. Vi havde den dejligste, skønneste, vidunderlige ferie, hvor min fødselsdag blev fejre på behørig vist, med teenagerens hjemmelavede Pizza - med dertil hørende problemer med at finde gær i det sydspanske. Det eneste minus var de sidste 5 dage, hvor nogle myg havde fundet ud at hvor jeg opholdt mig og de myg havde inviteret slægt og venner og fjernere bekendte til ædegilde :o(.

Oktober blev en forfærdelig måned, mor røg ned med et alvorligt hjertestop og selv om de fik liv i hende var hun alvorligt svækket og samtidig stødte en rigtig grim lungebetændelse til og samtidig var de ved at morfin-forgifte hende ude på hospitalet. Sønnen fyldte 21 år og vi lagde hus til og lavede boller og lagkage. Mor kom hjem fra hospitalet sidst på måneden og vi havde en hyggelig time sammen med hende og far den dag.

November blev værre end oktober, for mors hjerte holdt ikke længere og den 7. november sov hun stille ind om aftenen, omgivet at sine nærmeste. Begravelse var sørgelig, men smuk og vi savner hende meget. Min mors bror havde Guldbryllup i slutningen af november og vi tog afsted for at fejre ham og konen, en helt igennem god dag, hvor mor var meget med os i tankerne.

December var julemåned, selvom julehumøret var svært at finde, blev det alligevel tid til besøge af Gertrud Sand, som datteren mente var hende det have pyntet op :o) Juleaften var sammen med far og vi havde en hyggelig aften.

Nu ser vi frem mod 2012 og må det blive et bedre år end det forgående.

5 kommentarer:

  1. Dejligt at læse din "årsberetning", og som du selv siger: et år på godt og ondt. Men heldigvis har vi som mennesker en evne til at poppe op til overfladen igen når vi har været dykket. Og vi skylder jo osse vores unger at være ovenpå , de kan ikke klare hvis vi muler. Jeg vil ønske alt godt for dig og dine i 2012. Kh: Joan M.

    SvarSlet
  2. Et begivenhedsrigt år på godt og ondt, alt beskrevet med lune og kærlighed. Må 2012 blive mere harmonisk på positiv vis, for I var "for meget på" i det forgangne og kan ha' brug for en mere almindelig hverdag ;-)

    SvarSlet
  3. Vi glæder os til at få en mere rolig hverdag, hvor frygten ikke som i det forgangne år har været en del af livet.

    Vi er på vej i den rigtige retning.

    SvarSlet
  4. En god måde at gøre status over årets hændelser. Sådan gør jeg med de få julekort jeg skriver.
    Jeg håber der venter jer en masse godt i 2012

    SvarSlet
  5. Tak Pia, det håber vi også.

    Det var ved tilbageblik i bloggen, jeg fik det skrevet - julekortene blev det ikke til i år. Vi kom alt for sent igang med at jule.

    SvarSlet