16. januar 2009

Han bliver ikke soldat.

Sønnen har fået militærpapirer, som alle andre unge fyre i den alder. Men på grund af hans asperger syndrom, bliver han fritaget. Papirerne kom før jul og havnede inde på hans værelse, derefter blev der ikke gjort noget ved dem - for hans speciallærerer i folkeskolen havde jo fortalt ham at, når man har asperger syndrom, så bliver man automatisk fritaget. Ergo i hans verden var det så det samme som ikke at fortage sig mere.

Sådan spiller klaveret ikke, for  militæret kan jo ikke vide at han har asperger syndrom. papirerne skal naturligvis udfyldes og indsendes. En snak med militæret i dag, har bragt løsningen for dagen, for han skal bare medsende en kopi af diagnosen fra børnepsyk. Så skulle fritagelse være lige om hjørnet.

Da vi havde fremfundet overnævnte papir med diagnose, skulle jeg lige læse den, det var faktisk skræmmende - for jeg huskede pludselig hvor forfærdelig det var at få den. Jeg følte mig helt hjælpeløs - heldigvis er nogle af de ting de skriver i diagnosen blevet væsentligt bedre siden da. Heldigvis blev han da diagnosticeret så vi bedre kan hjælpe ham.

7 kommentarer:

  1. Godt I fik det ordnet. Til trods for det store chock ved at faa en diagnose maa det, trods alt, vaere en meget stor hjaelp at vide hvad der er galt. Hav en rigtig god weekend.

    SvarSlet
  2. Det var en chok og samtidig en lettelse. Det gør så også at det er muligt at undgå de problemer der eller ville have vist sig henad vejen.

    Tænk hvis man ikke havde opdaget hvad det var, sikke et nederlag han kunne have rendt ind i hos militæret.

    Også god weekend til dig.

    SvarSlet
  3. Jeg ved ikke hvor godt du laeser engelsk, men en blog jeg foelger har lige anbefalet en bog titled "Born on a Blue day", som handler om en ung mand med Asperger. Jeg ved ikke om den er oversat til dansk, men jeg taenkte den maaske var noget for dig. http://annuca.wordpress.com/2009/01/24/born-on-a-blue-day/#comment-858
    Jeg har en fornemmelse af at der ogsaa er lavet en dokumentar over den unge mand i bogen.

    SvarSlet
  4. Tak for tippet Tina - den vil jeg bestemt kigge nærmere på.

    SvarSlet
  5. Junior - min 8-årige Asperger søn - leger soldat for tiden :-)

    SvarSlet
  6. Det har sønnen aldrig gjort. Til gengæld kørte der tog her i huset i adskillige år.
    Dog spiller han spil på nettet som indeholder soldater og krig.

    SvarSlet
  7. Hej Lone.
    Min reservedatter har asperger. En diagnose vi først lige har fået stillet for nylig. Hun er 14. Jeg er dog ikke overrasket, da hun jo netop har en natur der er så meget anderledes end andre børn på samme alder. Diagnosen har gjort livet meget lettere, for nu ved vi hvad der skal til for at hun har det godt, men hårdt er det. Vi venter endnu på at få orientering og vejledning omkring det hele. Hendes passion er mangategning og DET er så noget der fylder rigtigt meget. :-)

    Glæder mig over at have fundet din blog.

    Venlig hilsen
    Henriette

    SvarSlet