4. maj 2007

En stille ceremoni

Det var en smuk ceremoni de holdt i Rold skov, for de unge frihedskæmpere Niels Erik Vangsted og Poul Edvin Kjær Sørensen. Niels Erik Vangsted blev skudt af tyskerne efter en våbenopsamling i Rold skov den 18. august 1943. Poul Edvin Kjær Sørensen blev taget til fange og nogle få dage senere henrettet.


Niels Erik Vangsted blev begravet i Aalborg den 23. august. Tyskerne havde for at undgå sammestød rykket begravelse frem, så han blev begravet kl. 8:00 om morgenen. Alligevel kom det til voldsomme sammenstød mellem tyskerne og de mange tusinde alborgensere som var mødt frem, for at tage afsked med deres bysbarn.


Hjemværnskompagniet fra Rebild, gik i fakkeltog fra torvet i Skørping og ud af Buderupholmvejen, ud til det sted hvor tyskerne skød den unge frihedskæmper Niels Erik Vangsted og tog Poul Edvin Kjær Sørensen til fange.


Der blev lagt en krans ved mindesmærket for de to frihedskæmpere, og der blev holdt et minuts stilhed. Så blev der fortalt om  den ulykkelige begivenheden i 1943. Ceremonien blev sluttet af med "Altid frejdig når du går".


Niels Erik Vangsted var min morfars granfætter. I samme frihedskæmper gruppe var min onkel Otto, disse brave mænd, som kæmpede for Danmark - begge med livet som indsats, den ene blev skudt og den anden fik helbredet ødelagt i tysk koncentrationslejr.

Æret være deres minde.

5 kommentarer:

  1. Kære blog'er.
    Jeg søgte og fandt oplysningerne om Niels Erik Vangsted her.
    jeg har brug for navnet til min bog "Søren Kam - En Krigskarls Krønike" som ventes udgivet primo marts 2008. Jeg ser, om der bliver plads til den smukke og enkle mindesten, som jeg i givet fald tillader mig at bruge.
    Venlig hilsen
    Erik Haaest

    SvarSlet
  2. Det skal du være meget velkommen til.

    Hilsen Lone

    SvarSlet
  3. Smukke ord. Fandt din side ved at søge efter Niels Erik Vangsted, og kunne pludselige genkende nogle af vores folk fra Hjemmeværnskompagni Rebild.
    4. maj er en tradition vi værner meget om. Den dag må aldrig blive glemt, og det er dejligt at se, at andre end os fra kompagniet sætter pris på vores tradition med at gå ud til mindestenen.

    Venlig hilsen
    Heidi P. Willumsen,
    Kommandobefalingsmand Hjemmeværnskompagni Rebild.

    SvarSlet
  4. Tak Heide, det var en smuk dag, som vi var meget glade for at være med til. Mor havde lavet noget slægtsforskning og blev i den forbindelse opmærksom på jeres tradition. Desværre blev mor meget syg efterfølgende, så vi kom ikke derned igen. Nu er hun borte, men jeg ved hun vil ønske at vi dukker op igen. Så lige pludselig kommer vi og kigger igen :o)

    SvarSlet
  5. Niels Erik Vagnsted var min mormor's fætter hun hed
    Ruht, hendes pleje mor hed Alma Nielsen, men hende rigtig mor hed Dorthe,
    jeg ved ikke så meget om hendes far men han hed Paul og var politimand ved Alborg politi
    men måtte gå uden jorden da krigen kom

    SvarSlet